Oczywiście nie jest czymś zaskakującym, że jeżeli wydamy pieniądze na reklamę to klienci przyjdą. Ale co robić by nie wydając pieniędzy zdobyć klientów? Oto kilka sposobów na pozyskanie Klienta:

1. Dbaj o jakość obsługi Klienta.

Jeżeli będziesz miał 5-cio gwiazdkową obsługę klienta oczarujesz wiele osób. A co robią oczarowani? Rozsiewają twój blask dalej. Czyli po prostu mówią znajomym o tym jakim jesteś świetnym specjalistą. W komentarzach do tego wpisu jeden z czytelników mojego bloga napisał, że zdobył w ten sposób od 1 ze swoich klientów 5 kolejnych.

2. Wróć do przeszłości

Gdybyś chciał policzyć wszystkich klientów, którzy kupili coś od Ciebie wcześniej – ilu ich było? A gdyby oni wrócili do Ciebie z zapasem świeżej gotówki? Ilu z twoich klientów wie o twoich aktualnych promocjach? Ilu z twoich klientów wie o tym czym obecnie się zajmujesz? Jeżeli na przykład zajmujesz się teraz pozycjonowaniem, a wcześniej zrobiłeś 10 stron to napisz do swoich klientów i zapytaj czy nie mają problemów z użytkowaniem, może doradź gdzie taniej utrzymywać domenę, serwer. A później powiedz, że dla niego masz 15% rabat na pozycjonowanie i chętnie przygotujesz mu indywidualną wycenę wraz z analizą konkurencji za darmo.

3. Znajomi. Nie tylko Ci na facebooku.

Ilu twoich znajomych wie czym się zajmujesz? Kolega wie? Ma przecież tatę, wujka. Może ktoś z nich będzie szukał osoby, która zajmie się tym pozycjonowaniem z poprzedniego przykładu. Jeżeli wszyscy do okola będą wiedzieć, że ty robisz to, to i to – to nie będą szukać dalej. Po prostu, gdy wyłoni się potrzeba skontaktują się z tobą. Lepiej od znajomego.

4. Darmowe konferencje i barcampy.

W Polsce branża IT widać, że dojrzewa i to bardzo szybko. Można dojść do takich wniosków m.in. po ilości konferencji i barcampów. O tym dlaczego warto jeździć i na konferencję i barcampy już pisałem. Padło tam kilka przykładów pozyskanych inwestorów dzięki kontaktom zdobytym na takich spotkaniach. Ja sam na 2 ostatnich takich spotkaniach zyskałem 3 klientów i 2 sponsorów.

5. Kreuj się na specjalistę.

Ile jest forów internetowych, na których poruszane są kwestię związane z wykonywaną przez ciebie pracą? Poświęć trochę czasu i udzielaj szczerych i wyczerpujących odpowiedzi na forach, komentuj wpisy na tematycznych blogach. Niech czytelnicy zapamiętają cie i niech wrócą do Ciebie, gdy będą chcieli coś zlecić.

 

  • Ja bym powiedział, że przede wszystkim przekraczać oczekiwania klienta. Czyli poniekąd pkt 1. Dzisiaj klient ma dostatek wszystkiego, co potrzebuje na rynku. Jeśli zostanie po prostu obsłużony i dostanie to, za co zapłacił – to nic. Może powróci, a może kupi kolejny produkt od konkurencji. Ale dopiero, gdy dostanie więcej niż zapłacił, niż oczekiwał – powie o firmie znajomym i sam wróci, jako lojalny klient.

  • Bardzo dobry artykuł, szczególnie punkt pierwszy. Niby standard a jednak coraz więcej osób w internecie buduje ogromne listy i idzie po prostu na statystykę, zamiast dbałość o jednostki.

  • Kilka cennych uwag od doświadczonego sprzedawcy nigdy za dużo 😉
    Wszystko wydaje się takie oczywiste, ale niestety w biegu czasami zapominamy o ważnych zasadach.