Gdy byłem młodym przedsiębiorcą miałem taką wizje bycia właścicielem firmy: wielkie biuro, piękne wizytówki, faktury na papierze firmowym, koperty z logiem firmy, gabinet – przed którym koniecznie powinno stać biurko sekretarki.

Prezes to prezes. Czy firma zatrudnia kilku pracowników czy tysiące nie ma różnicy. Błędnie myślałem. Szybko okazało się, że nie ma sensu wydawać mnóstwa pieniędzy na rzeczy zbędne. Jeżeli mamy wolne 4.000 złotych, to zamiast świetnych mebli, faksu i papieru firmowego lepiej wydać je na reklamę. Skuteczną (emocje).

Jeżeli charakter naszej firmy na to pozwala to nie wynajmujmy przestrzeni biurowej w pierwszym tygodniach czy nawet miesiącach działalności. Chcesz spotkać się z Klientem to zaproś go do restauracji. W takiej w centrum Warszawy smaczne Espresso kosztuje 6-8 złotych. Kawa dla 2 osób + napiwek i zamykasz się w 20 złotych. Ile Klientów odwiedzi Cię w biurze przez cały miesiąc? Zapytaj znajomych, którzy prowadzą firmy. Jeżeli zajrzy do Ciebie 5 osób to będzie to maksimum. Tak, więc zapraszając ich do restauracji wydasz 100 złotych zamiast 10 razy tyle.

Chcesz kupić fax za 500 złotych, podłączyć specjalną linię telefoniczną? Nie lepiej wykupić fax na maila? Dostajesz numer i jeżeli ktoś wyśle pod niego fax to otrzymujesz go w PDFie na maila. Podobnie wysyła się je samemu.

Wizytówki nie muszą od razu był wypukłe za 300 złotych. W drukarni www.Chroma.pl możesz zamówić 250 wizytówek za 1 złoty – jeżeli jesteś klientem biznesowym i po raz pierwszy składasz zamówienie. Jeżeli zrobisz to, jako osoba prywatna to zapłacisz 36,60. Uwaga, już z przesyłką.

Jeżeli już będziesz potrzebować papieru firmowego (kilka kartek) to wydrukuj je. Samemu, kilka kartek. Nie jest ci potrzebna od razu cała ryza papieru.

Logo na kopercie też możesz wydrukować za kilkadziesiąt groszy. Nie wyślesz tych kilkuset koper w ciągu roku. A zapłacisz za nie kilka stówek.

Nie wydawaj niepotrzebnie pieniędzy. Licz każdy grosz i ubieraną forsę wydaj na skuteczną reklamę.
Wiesz, że nie wynajmując biura od pierwszego miesiąca, wybierając fax na maila, zamawiając tańsze wizytówki i rezygnując z papieru i kopert firmowych oszczędziłeś ponad 3 000 złotych? Wiesz ile to wejść z Google na twoją stronę? Może i 10 000 potencjalnych Klientów na twojej www.

  • „W ten sposób w pierwszym miesiącu zarobiło się ponad 2000 PLN”

    Raczej zaoszczędziło, a zapominasz o budowaniu marki 🙂

  • Jakub Cyran

    Jasne budowanie marki jest bardzo ważne, ale czy fax jako urządzenie jest budowaniem marki? Albo biuro (puste, bez klientów)? Lepiej zrobić stronę i wydać na adwordsy.

  • Jak już tymi adwordsami złapiesz klienta i będzie chciał się z Tobą spotkać aby omówić szczegóły kampanii reklamowej/zlecenia, to gdzie go weźmiesz – do pizzerii 🙂 ?

    Jak już działa się profesjonalnie to trzeba się liczyć z lokum zwanym biurem dla klientów 🙂

    Zresztą jest też tańsza alternatywa – COWORKING 🙂

  • Jakub Cyran

    Tak do restauracji, albo kawiarni – często spotykany zabieg np. w warszawie.